Aktualności

Wyniki badań użycia Testico Edu w nauczaniu.

17.09.2010

"Zastosowanie sprzętu Testico Edu w nauczaniu wczesnoszkolnym",
UMK, Toruń, dnia 20.06.2010r.

Fragmenty:

(...)

Dzięki zastosowaniu w pracy zestawu Testico Edu oceny uczniów uległy zmianie. Znaczące różnice można było stwierdzić zwłaszcza w przypadku uczniów określanych mianem przeciętny i słaby, których wyniki uległy poprawie średnio o 30%.

Ogromną zaletą zestawu jest możliwość otrzymania przeanalizowanych danych, wraz z uzyskaną punktacją już w kilka sekund po zakończeniu testu. Przeprowadzenie kilkuminutowego sprawdzianu na początku lekcji umożliwia nauczycielowi pracę wspartą pełnymi danymi na temat wiedzy uczniów.

Ukazuje wiadomości dobrze oraz źle opanowane, wymagające dodatkowego powtórzenia. Tradycyjne testy, chociaż rzetelne, wymagają dużego nakładu czasu oraz pracy ze strony prowadzącego. W rezultacie przeprowadzane są stosunkowo rzadko. Celem ich jest zazwyczaj ustalenie poziomu przyswojonych wiadomości oraz przypisanie oceny, rzadziej zaś chęć poszerzenia zbyt płytkiej wiedzy. Po zakończeniu danej partii materiału nauczyciel przeprowadza pracę klasową, po czym przystępuje do realizacji kolejnego działu. Szansa na ponowne przeanalizowanie tematów zawartych w przeprowadzonej pracy klasowej, głównie z powodu napiętego harmonogramu zajęć, jest bliska zeru. W przypadku zestawu Testico Edu sytuacja ulega zmianie, głównie na korzyść uczniów. Procedura kontroli jest na tyle prosta i nieabsorbująca, iż prowadzący może sprawdzać efekty procesu nauczania nawet kilkukrotnie w ciągu jednego dnia. Obrazowe przedstawienie braków wiedzy oraz elementów niezrozumianych umożliwia bieżącą kompensację oraz wyrównywanie poziomu wiadomości uczniów.

Zestaw Testico Edu daje nauczycielowi szansę profesjonalnej opieki oraz dokładnego kontrolowania wiedzy.

Aktywni zawodowo nauczyciele doskonale zdają sobie sprawę, iż stosowane metody pracy w zależności od prowadzonej klasy mogą przynosić różne efekty. Uznawana za jedną z najskuteczniejszych – metoda poszukująca – ustępuje niekiedy pola metodzie podającej. Możliwość natychmiastowego uzyskania wyników nauczania może skutecznie pomóc w autoanalizie oraz w wypracowaniu efektywnego rodzaju pracy z klasą.

Korzystający z zestawu pedagodzy stwierdzili, iż jest to wspaniałe narzędzie ułatwiające proces nauczania oraz sprawdzania kompetencji swoich podopiecznych. Stwierdzenia: „Dobrze byłoby mieć taki zestaw na stałe” , „Narzędzie niezmiernie ułatwia pracę” Znajdowały się niemal w każdej ankiecie wypełnianej przez nauczycieli. Wniosek: Zestaw Testico Edu pomaga w uzyskaniu lepszych wyników pracy zarówno uczniom, jak i nauczycielom.

Dokonane obserwacje oraz analizy udowodniły, iż zestaw Testico Edu sprawdza wiedzę ucznia równie rzetelnie, jak tradycyjne prace pisemne. W przypadku poszczególnych testów średnie odchylenie testu tradycyjnego od testu przeprowadzanego przy użyciu sprzętu było bliskie zeru. Zestaw umożliwia konstrukcję pytań zarówno jednokrotnego, jak i wielokrotnego wyboru. W zależności od ustawień programu możliwe jest cząstkowe, jak i całościowe przyznawanie punktów za rozwiązane zadanie. Opcje te dają nauczycielowi szansę na przeprowadzenie rzetelnych testów oraz przypisanie właściwej oceny.

Użycie zestawu Testico Edu korzystnie wpłynęło na proces przyswajania wiadomości. Nauczyciel dzięki kontroli wiedzy uczniów mógł nadrobić zaległości oraz braki. Dzięki pracy ze sprzętem poziom wiedzy uczniów wzrósł średnio o 38%. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku zrozumienia oraz zastosowania wiadomości w sytuacjach codziennych. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku poziom świadomości podniósł się o ok. 27%.

Podczas prowadzonych badań nie odnotowano znaczącego wzrostu umiejętności zastosowania wiedzy w sytuacjach nietypowych.

Obsługa zestawu Testico Edu nie nastręczała większych trudności zarówno uczniom, jak i nauczycielom. W przypadku dzieci nauka obsługi trwała ok. 10 minut. Był to czas na omówienie budowy pilota, procesu działania zestawu oraz próbne przeprowadzenie dwóch, trzech testów. Nauczyciele po przeczytaniu książeczki dołączonej do sprzętu stwierdzali, że zarówno instalacja, jak i sam proces użytkowania jest prosty i ma charakter intuicyjny. Nauka konstruowania testów trwała ok.10 minut, podobnie zresztą jak dodawanie nowych uczniów do klas oraz budowanie drzewa struktury szkoły.

Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie niemal od początku zaakceptowali nową formę pracy na lekcji.

Dzieciom spodobał się innowacyjny rodzaj zajęć oraz przyjazna w obsłudze technologia. O ile młodzież i dzieci chętnie pracują przy użyciu technologii, o tyle sytuacja w przypadku nauczycieli jest różna. Zarówno z ankiet, jak i bezpośrednich obserwacji wynika, iż zestaw Testico Edu został zaakceptowany i naturalnie włączony w przebieg lekcji. Odpowiedzi udzielane w ankietach pokazały, że głównymi przyczynami owego zjawiska są: Wyniki uzyskiwane od razu po zakończeniu testu Brak konieczności sprawdzania testów Łatwość obsługi sprzętu Testico Edu Prostota w przeprowadzaniu testów

Nauczyciele szybko dostrzegli możliwości oraz potencjalne korzyści użytkowania zestawu. Na bieżąco analizowali postępy pracy uczniów, skuteczność konkretnych metod nauczania, jak również własny warsztat pracy.

Schemat wykorzystania zestawu za każdym razem był niemal analogiczny. Przed rozpoczęciem danego bloku tematycznego nauczyciel przeprowadzał testy, drukował wyniki, a następnie pracował w oparciu o nie. Treści dobrze opanowane były niejednokrotnie omawiane w luźnej konwersacji, przy udziale całej klasy. W przypadku zauważalnych braków nauczyciel oraz uczniowie pracowali przy tablicy. Zapisywano przykłady, rozwiązywano zadania. Punktem odniesienia dla prowadzącego byli ci uczniowie, którzy uzyskali niskie wyniki w teście początkowym. Schemat ten odnosił dobre rezultaty. Wyniki uczniów uległy poprawie.

« Powrót do listy

Created by: multitech.com.pl